Att älska eller inte älska

Jag hade en väldigt bra diskussion om ordet älska med Thomas igår. Vi båda tycker att det är ett starkt ord som faktiskt missbrukas rejält. Hans exempel var milkshake, om man gillar milkshake väldigt mycket säger man gärna att man älskar milkshake, men vill man verkligen spendera varje minut med den där shaken? För om man verkligen älskar milkshake kan det ju inte finnas något annat man hellre vill göra än att sitta där med den, varje dag, år ut och år in. Själv kan jag inte säga att jag älskar milkshake, men jag tycker väldigt mycket om milkshake. På samma sätt är det med människor, jag älskar min familj och några utav mina närmsta vänner, men jag kan inte slänga ur mig "jag älskar dig" till en människa jag precis träffat. Att älska tar lång tid, det är något som växer fram, och det är inte förrän man faktiskt varit med om fenomenet att älska någon, det är inte förrän då blir man försiktigt med att använda just den frasen. I mitt liv har jag endast älskat en kille, och det tog mig månader innan jag fick den känslan av att jag inte ville vara någon annanstans på jorden än med honom. Att älska någon för mig är att inte bara acceptera en människas skavanker, det är att omfamna dem och se dem som egenskaper som får mig att tycka om personen ännu mer. Det är att stoppa tiden, leva i nuet och känna att man aldrig vill lämna ett ögonblick, och så fortsätter det, varje sekund, varje minut, varje dag. Eftersom jag (som tidigare sagt) endast älskat en kille, kan jag inte ta till mig att någon lättvindigt säger att dom älskar mig. Det blir som en replik istället, något som sägs när orden tar slut. Något som egentligen inte får meningen det borde få, utan istället ett substitut med missuppfattningar och missbruk av ett ord som sammanfattar allt vad människan söker i sitt liv. Kärlek, trygghet, att bli älskad. Det är enkelt att förstå om man haft den där känslan i bröstet, den där lätta svävande känslan av lycka som ändå är så djupt och tungt förankrad. Det som får tiden att stanna upp och gå snabbare på en och samma gång, på samma sätt som hjärtat både slår snabbare och saktare samtidigt som det gör volter om och om igen.

Kommentarer
Postat av: Neha

Sant så sant

2009-05-18 @ 00:29:45
URL: http://tjoockis,.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0