Femmånadersfirande

Hela Danmark firar mig idag, att idag var det fem månader sedan jag fick nycklarna till min lägenhet. Nej, men Grundlovsdag idag, aka Nationaldag som vi säger på svenska. Detta innebar att när jag dök upp på jobbet idag så var skiten helt nedsläckt, och även om jag var schemalagd så skulle jag tydligen ha fattat att jag skulle stanna hemma. Några sådana saker brukar ske lite då och då i detta nya landet, ja för allt är inte som hemma. Så jag har en liten lista över vad jag insett som student, arbetande och bosatt i Köpenhamn.

- Fryst mjölk är GULD! Praktiskt och billigt om man köper flera paket samtidigt, släng in ett eller två paket i frysen och tag fram och tina upp när paketen i kylen börjar ta slut. Smakar likadant, ingen oro om utgångsdatum.
- Tivoli Wild Card är sommarräddning. 850 dkr för obegränsat inträde och ett turpass om dagen hela sommaren. Dock endast prisvärt om man använder det tre gånger eller fler. One down, a lot more to go.
- Klackar är självmord. Då stadens gator, och speciellt trottoaren hos mig, är lutande och ojämn gör nykta kvällspromenader lika vingliga som onyktra. Dock gör alkoholen en mer oförsiktig och man blir överraskande säker på fötterna.
- Frukt är ett dyrt mellanmål. Till skillnad från i Sverige köps frukten i styckpris och inte kilopris, resulterar i överpris för mångsidigt fruktintag.

Då tiden springer iväg från mig inser jag nu att jag inte hinner göra klart listan idag. Så imorgon kommer det sista. Nu är det dags att piffa till sig och sedan åka över sundet och fira systers examen från Juridicum :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0